Nie wiesz co reprezentuje kod PKD: 42.11.Z? Reprezentuje on działalność: Roboty związane z budową dróg i autostrad. Dowiedz się więcej o tym kodzie klasyfikacji działalności!

Jakiego rodzaju działalność obejmuje PKD: 42.11.Z?

Podklasa ta obejmuje:

  • roboty związane z budową autostrad, ulic, dróg, chodników, ścieżek dla pieszych i rowerzystów,
  • roboty nawierzchniowe na autostradach, ulicach, drogach, mostach, wiaduktach lub w tunelach:
    • układanie nawierzchni bitumicznych na drogach,
    • malowanie oznakowania poziomego i pozostałych oznaczeń na drogach itp.,
    • instalowanie barier drogowych, znaków drogowych itp.,
  • roboty związane z budową pasów startowych oraz płyt lotniskowych.

 Podklasa ta nie obejmuje:

  • wykonywania instalacji oświetlenia ulic i sygnalizacji świetlnej, sklasyfikowanego w 43.21.Z,
  • działalności w zakresie architektury i inżynierii oraz zarządzania projektami budowlanymi sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 71.1.

Do jakiego grupy, działu i sekcji przynależy PKD: 42.11.Z?

Roboty związane z budową dróg i autostrad przynależy do grupy Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Grupa ta obejmuje wznoszenie kompletnych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, na własny rachunek lub na zlecenie. Część robót budowlanych, a czasami nawet cała praca może być zlecana podwykonawcom. Wyspecjalizowane roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych sklasyfikowane są w odpowiednich podklasach działu 43.
Grupa 41.2 przynależy do działu 42: Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Dział ten obejmuje roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej. We wszystkich grupowaniach niniejszego działu mieszczą się roboty budowlane związane ze wznoszeniem, rozbudową odbudową, przebudową, remontem, montażem budynków z elementów prefabrykowanych o charakterze stałym lub tymczasowym. Dział ten obejmuje budowę takich obiektów inżynierii lądowej i wodnej, jak: autostrady, drogi, ulice, mosty, tunele, wiadukty, estakady, drogi szynowe, płyty lotniska, porty oraz obiekty inżynierii wodnej, systemy irygacyjne, systemy kanalizacyjne, sieci wodno-kanalizacyjne, obiekty przemysłowe, rurociągi oraz linie elektroenergetyczne, odkryte obiekty sportowe itp. Roboty takie mogą być wykonywane na rachunek własny lub na zlecenie. Część robót lub czasami praktycznie cały zakres robót może być zlecony podwykonawcom.
Natomiast Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej należy do sekcji F: Budownictwo. Sekcja ta obejmuje roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego) oraz obejmują prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym. Roboty ogólnobudowlane obejmują budowę:
  • kompletnych budynków mieszkalnych, budynków biurowych, sklepów oraz pozostałych budynków użyteczności publicznej, budynków w gospodarstwach rolnych itp.,
  • obiektów inżynierii lądowej i wodnej, takich jak: autostrady, ulice, mosty, tunele, drogi szynowe, płyty lotnisk, porty i inne inwestycji wodne, systemy irygacyjne, systemy kanalizacyjne, infrastruktura przemysłowa, rurociągi i linie elektryczne, obiekty sportowe itp.
Roboty budowlane mogą być prowadzone na rachunek własny lub na podstawie umowy. Część robót, a czasami nawet cała praca może być zlecana podwykonawcom. Jednostka, która ponosi całkowitą odpowiedzialność za realizację projektu budowlanego oraz podwykonawcy wykonujący roboty budowlane sklasyfikowani są w niniejszej Sekcji. Sekcja ta obejmuje także remonty budynków i obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Sekcja ta obejmuje budowę:
  • kompletnych budynków (odpowiednie podklasy działu 41),
  • kompletnych obiektów inżynierii lądowej i wodnej (odpowiednie podklasy działu 42).
Sekcja ta obejmuje również specjalistyczne roboty budowlane, pod warunkiem, że stanowią część realizacji budowy (odpowiednie podklasy działu 43). Wynajem sprzętu budowlanego z operatorem jest sklasyfikowany w tej Sekcji, jeśli roboty budowlane wykonywane są przy jego użyciu. W niniejszej Sekcji mieści się także realizacja projektów budowlanych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu budowy budynków lub obiektów inżynierii lądowej i wodnej przeznaczonej do sprzedaży. Natomiast jednostka, która realizuje projekty budowlane na własny rachunek, nie w celu ich sprzedaży, lecz na cele własne (np. w celu wynajmu powierzchni w budynkach lub prowadzenia działalności produkcyjnej w tym miejscu) będzie klasyfikowana zgodnie z prowadzoną przez siebie działalnością, np. w nieruchomościach, produkcji itp.

Znaczenie gospodarzecze branży: roboty związane z budową dróg i autostrad

Branża robot związanych z budową dróg i autostrad odgrywa kluczową rolę w gospodarce Polski. Inwestycje w infrastrukturę drogową mają bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy kraju, tworząc nowe miejsca pracy oraz stymulując inne sektory gospodarki. Budowa dróg i autostrad sprzyja także rozwojowi turystyki i handlu, poprawiając dostępność i komunikację między różnymi regionami kraju. Ponadto, modernizacja sieci drogowej przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenia kosztów transportu, co przekłada się na wzrost efektywności gospodarczej. Dlatego inwestycje w infrastrukturę drogową stanowią istotny element polityki rozwoju gospodarczego Polski.

Trendy i przyszłość branży: roboty związane z budową dróg i autostrad

W Polsce obserwujemy duże inwestycje w infrastrukturę drogową, co sprawia, że branża robot związanych z budową dróg i autostrad rozwija się dynamicznie. W przyszłości możemy spodziewać się coraz większego wykorzystania nowoczesnych technologii, takich jak roboty budowlane czy drony do inspekcji budów. Trendem jest również zwiększanie efektywności i bezpieczeństwa prac poprzez automatyzację oraz korzystanie z materiałów o wyższej jakości. Rozwój robotyki w branży drogowej może pozytywnie wpłynąć na tempo i koszty realizacji inwestycji. W perspektywie najbliższych lat możemy oczekiwać dalszego wzrostu zapotrzebowania na specjalistyczne roboty budowlane oraz rozwój innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które będą wspierać efektywną budowę dróg i autostrad w Polsce.
Możesz ocenić ten artykuł: