Chcesz sprawdzić kod PKD: 42.12.Z? Reprezentuje on działalność: Roboty związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej. Przeczytaj artykuł o tym kodzie klasyfikacji działalności!

Jakiego rodzaju działalność obejmuje PKD: 42.12.Z?

Podklasa ta obejmuje roboty związane z budową:

  • dróg szynowych i kolei podziemnej,
  • przejść podziemnych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • wykonywania instalacji oświetlenia ulic i sygnalizacji świetlnej, sklasyfikowanego w 43.21.Z,
  • działalności w zakresie architektury i inżynierii oraz zarządzania projektami budowlanymi sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 71.1.

Do jakiego grupy, działu i sekcji przynależy PKD: 42.12.Z?

Roboty związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej przynależy do grupy Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Grupa ta obejmuje wznoszenie kompletnych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, na własny rachunek lub na zlecenie. Część robót budowlanych, a czasami nawet cała praca może być zlecana podwykonawcom. Wyspecjalizowane roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych sklasyfikowane są w odpowiednich podklasach działu 43.
Grupa 41.2 przynależy do działu 42: Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Dział ten obejmuje roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej. We wszystkich grupowaniach niniejszego działu mieszczą się roboty budowlane związane ze wznoszeniem, rozbudową odbudową, przebudową, remontem, montażem budynków z elementów prefabrykowanych o charakterze stałym lub tymczasowym. Dział ten obejmuje budowę takich obiektów inżynierii lądowej i wodnej, jak: autostrady, drogi, ulice, mosty, tunele, wiadukty, estakady, drogi szynowe, płyty lotniska, porty oraz obiekty inżynierii wodnej, systemy irygacyjne, systemy kanalizacyjne, sieci wodno-kanalizacyjne, obiekty przemysłowe, rurociągi oraz linie elektroenergetyczne, odkryte obiekty sportowe itp. Roboty takie mogą być wykonywane na rachunek własny lub na zlecenie. Część robót lub czasami praktycznie cały zakres robót może być zlecony podwykonawcom.
Natomiast Roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej należy do sekcji F: Budownictwo. Sekcja ta obejmuje roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego) oraz obejmują prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym. Roboty ogólnobudowlane obejmują budowę:
  • kompletnych budynków mieszkalnych, budynków biurowych, sklepów oraz pozostałych budynków użyteczności publicznej, budynków w gospodarstwach rolnych itp.,
  • obiektów inżynierii lądowej i wodnej, takich jak: autostrady, ulice, mosty, tunele, drogi szynowe, płyty lotnisk, porty i inne inwestycji wodne, systemy irygacyjne, systemy kanalizacyjne, infrastruktura przemysłowa, rurociągi i linie elektryczne, obiekty sportowe itp.
Roboty budowlane mogą być prowadzone na rachunek własny lub na podstawie umowy. Część robót, a czasami nawet cała praca może być zlecana podwykonawcom. Jednostka, która ponosi całkowitą odpowiedzialność za realizację projektu budowlanego oraz podwykonawcy wykonujący roboty budowlane sklasyfikowani są w niniejszej Sekcji. Sekcja ta obejmuje także remonty budynków i obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Sekcja ta obejmuje budowę:
  • kompletnych budynków (odpowiednie podklasy działu 41),
  • kompletnych obiektów inżynierii lądowej i wodnej (odpowiednie podklasy działu 42).
Sekcja ta obejmuje również specjalistyczne roboty budowlane, pod warunkiem, że stanowią część realizacji budowy (odpowiednie podklasy działu 43). Wynajem sprzętu budowlanego z operatorem jest sklasyfikowany w tej Sekcji, jeśli roboty budowlane wykonywane są przy jego użyciu. W niniejszej Sekcji mieści się także realizacja projektów budowlanych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu budowy budynków lub obiektów inżynierii lądowej i wodnej przeznaczonej do sprzedaży. Natomiast jednostka, która realizuje projekty budowlane na własny rachunek, nie w celu ich sprzedaży, lecz na cele własne (np. w celu wynajmu powierzchni w budynkach lub prowadzenia działalności produkcyjnej w tym miejscu) będzie klasyfikowana zgodnie z prowadzoną przez siebie działalnością, np. w nieruchomościach, produkcji itp.

Znaczenie gospodarzecze branży: roboty związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej

Branża robot związanych z budową dróg szynowych i kolei podziemnej odgrywa ogromne znaczenie gospodarcze w Polsce. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury kolejowej oraz budowa nowych linii metra czy kolei podziemnej przyczyniają się do poprawy dostępności transportu publicznego, co z kolei wpływa na rozwój miast oraz daje możliwość szybszego i wygodniejszego przemieszczania się dla mieszkańców. Ponadto, inwestycje w infrastrukturę kolejową generują duże ilości zleceń dla firm budowlanych i dostawców sprzętu specjalistycznego, co przekłada się na zwiększenie zatrudnienia i wzrost gospodarczy. Branża ta ma także kluczowe znaczenie dla rozwoju sektora eksportowego, gdyż polskie firmy specjalizujące się w budowie dróg szynowych i kolei podziemnej zyskują coraz większe uznanie na arenie międzynarodowej. Dlatego inwestowanie w rozwój tej branży przynosi korzyści nie tylko lokalnie, ale także globalnie, wzmacniając pozycję Polski na rynku międzynarodowym.

Trendy i przyszłość branży: roboty związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej

Branża robot związanych z budową dróg szynowych i kolei podziemnej w Polsce ma przed sobą obiecującą przyszłość. W ostatnich latach można zaobserwować rosnące inwestycje w infrastrukturę kolejową i podziemną, co stanowi doskonałą okazję dla firm specjalizujących się w robotach budowlanych. Trendem, który będzie się utrzymywał, jest rozwój technologii automatyzacji i robotyzacji w tej dziedzinie. Coraz więcej firm inwestuje w nowoczesne maszyny i urządzenia, które pozwalają wykonywać prace szybciej, sprawniej i precyzyjniej. Ponadto, rosnące wymagania dotyczące jakości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju środowiska sprawiają, że firmy muszą przejść na bardziej ekologiczne metody działania. Ogromne możliwości rozwoju branży dają także inwestycje ze strony państwa i funduszy unijnych, które przeznaczane są na modernizację infrastruktury transportowej. W związku z tym, perspektywy dla firm zajmujących się robotami związanych z budową dróg szynowych i kolei podziemnej wydają się być bardzo obiecujące. Warto więc śledzić najnowsze trendy i inwestować w nowoczesne technologie, aby być konkurencyjnym na rynku.
Możesz ocenić ten artykuł: