Chcesz dowiedzieć się czego o kodzie PKD: 90.04.Z? Reprezentuje on działalność: Działalność obiektów kulturalnych. Przeczytaj artykuł o tym kodzie PKD!

Jakiego rodzaju działalność obejmuje PKD: 90.04.Z?

Podklasa ta obejmuje:

  • działalność teatrów i sal koncertowych, galerii i salonów wystawienniczych, domów i ośrodków kultury, świetlic oraz pozostałych obiektów kulturalnych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności handlowych galerii sztuki, sklasyfikowanej w 47.78.Z,
  • działalności kin, sklasyfikowanej w 59.14.Z,
  • działalności agencji biletowych, sklasyfikowanej w 79.90.C,
  • działalności muzeów, sklasyfikowanej w 91.02.Z.

Do jakiego grupy, działu i sekcji przynależy PKD: 90.04.Z?

Działalność obiektów kulturalnych przynależy do grupy Praktyka lekarska. Grupa ta obejmuje:
  • porady lekarskie, diagnostykę oraz leczenie świadczone przez lekarzy.
Działalność ta może być prowadzona w placówkach medycznych, takich jak: przychodnie (ogólne, przyszpitalne, medycyny pracy, przy domach pomocy społecznej), specjalistyczne placówki medyczne inne niż szpitale, prywatne gabinety oraz w domu pacjenta.
Grupa 86.2 przynależy do działu 90: Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką. Dział ten obejmuje:
  •  funkcjonowanie obiektów i świadczenie usług związanych z zainteresowaniami kulturalnymi i rozrywkowymi klientów,
  • produkcję, promocję i udział w występach na żywo, wydarzeniach lub wystawach przeznaczonych dla powszechnych odbiorców, zapewnienie odpowiedniego poziomu artystycznego, twórczego i umiejętności technicznych niezbędnych przy produkcji artystycznej i występach na żywo.
Dział ten nie obejmuje:
  • działalności muzeów wszelkiego rodzaju, działalności ogrodów botanicznych i zoologicznych, ochrony miejsc historycznych i działalności rezerwatów przyrody, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 91,
  • działalności w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 92,
  •  działalności związanej ze sportem, rozrywką i rekreacją, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 93.
 Jednostki, które świadczą usługi kulturalne, rozrywkowe i rekreacyjne sklasyfikowane są w następujących grupowaniach:
  • produkcja i dystrybucja filmów i nagrań wideo, sklasyfikowana w 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z,
  • projekcja filmów, sklasyfikowana w 59.14.Z,
  • nadawanie programów radiowych i telewizyjnych, sklasyfikowane w odpowiednich podklasach grup 60.1, 60.2.

Natomiast Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką należy do sekcji R: Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją. Sekcja ta obejmuje szeroki zakres działalności kulturalnych, rozrywkowych i rekreacyjnych związanych z różnymi zainteresowaniami ogółu społeczeństwa, włączając występy na żywo, działalność muzeów, gry hazardowe, działalności związane ze sportem i rekreacją.

Znaczenie gospodarzecze branży: działalność obiektów kulturalnych

Branża działalności obiektów kulturalnych odgrywa coraz ważniejszą rolę w polskiej gospodarce. Obiekty kulturalne, takie jak muzea, teatry, galerie czy festiwale, przyciągają co roku miliony turystów, zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Dzięki nim rozwija się turystyka kulturalna, wpływająca pozytywnie na budżet państwa. Ponadto, obiekty kulturalne generują znaczną ilość miejsc pracy, zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich, np. w dziedzinie turystyki czy handlu. Wspierają również lokalne firmy, dostarczając im zlecenia na usługi czy produkty. Inwestycje w branżę kulturalną przyczyniają się do rozwoju lokalnych społeczności, poprawiając jakość życia mieszkańców. Dlatego też rośnie świadomość potrzeby wsparcia i promocji działalności obiektów kulturalnych w Polsce.

Trendy i przyszłość branży: działalność obiektów kulturalnych

Rozwój technologii, zmieniające się preferencje publiczności oraz rosnąca konkurencja sprawiają, że obiekty kulturalne w Polsce muszą dynamicznie reagować na zmieniające się trendy. Coraz większą popularnością cieszą się interaktywne wystawy, wydarzenia multimedialne oraz nowatorskie formy prezentacji sztuki. W związku z tym można spodziewać się, że w przyszłości obiekty kulturalne będą stawiały coraz większy nacisk na innowacyjne i interaktywne formy prezentacji.

Zmienia się również model finansowania działalności kulturalnej - coraz częściej obiekty kulturalne szukają wsparcia w postaci sponsorów, partnerstw oraz crowdfundingu. Dotyczy to szczególnie młodszych, niezależnych instytucji kulturalnych, które w ten sposób pozyskują środki na realizację swoich projektów.

Innym ważnym trendem jest rosnące znaczenia edukacji kulturalnej. Obiekty kulturalne coraz częściej podejmują działania mające na celu edukację publiczności, zwłaszcza młodych osób. Warsztaty, spotkania autorskie, czy lekcje muzealne stają się integralną częścią oferty kulturalnej.

Przyszłość branży obiektów kulturalnych w Polsce z pewnością jest obiecująca, jeśli tylko instytucje te będą potrafiły dostosować się do zmieniających się potrzeb publiczności i wykorzystywać nowatorskie rozwiązania. Warto więc inwestować w rozwój i nowoczesność, aby zachować atrakcyjność i konkurencyjność na rynku kulturalnym.
Możesz ocenić ten artykuł: