Chcesz dowiedzieć się czego o kodzie PKD: 33.16.Z? Reprezentuje on działalność: Naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych. Zapoznaj się z informacjami o tym kodzie klasyfikacji działalności!
Jakiego rodzaju działalność obejmuje PKD: 33.16.Z?
Podklasa ta obejmuje:
- naprawę i konserwację statków powietrznych, z wyłączeniem odbudowy i przebudowy fabrycznej oraz fabrycznego przeglądu kapitalnego,
- naprawę i konserwację silników statków powietrznych.
Podklasa ta nie obejmuje:
- fabrycznej przebudowy i odbudowy statków powietrznych oraz fabrycznego przeglądu kapitalnego, sklasyfikowanych w 30.30.Z.
Do jakiego grupy, działu i sekcji przynależy PKD: 33.16.Z?
Naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych przynależy do grupy Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia. Grupa ta obejmuje:- produkcję specjalistycznych maszyn i urządzeń, które są stosowane wyłącznie w danym przemyśle lub w wąskiej grupie przemysłów,
- produkcję specjalistycznych maszyn i urządzeń, takich jak: maszyny i urządzenia startowe dla statków powietrznych lub urządzenia parków rozrywkowych.
Grupa 28.9 przynależy do działu 33: Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń. Dział ten obejmuje specjalistyczne naprawy maszyn, urządzeń i wyrobów wyprodukowanych przez zakłady przemysłowe, których celem jest przywrócenie sprawności oraz ogólne i rutynowe konserwacje (tzn. serwis), co zapewnia efektywną pracę sprzętu oraz zapobiega awariom i naprawom. Dział ten obejmuje tylko specjalistyczne naprawy i konserwacje. Znacząca liczba napraw wykonywana jest przez producentów maszyn, sprzętu i pozostałych wyrobów, i w tym przypadku klasyfikacja danej jednostki zajmującej się łącznie naprawami i produkcją następuje zgodnie z zasadą przeważającej wartości dodanej, powodując często, że te działalności zostają określone łącznie jako produkcja wyrobu. Ta sama zasada jest stosowana w przypadku łączenia handlu i napraw. Odbudowa i przebudowa maszyn i sprzętu jest traktowana jako działalność produkcyjna ujęta w innych działach niniejszej Sekcji. Naprawa i konserwacja wyrobów, które są wykorzystywane zarówno jako środki produkcji jak i wyroby konsumpcyjne, jest zazwyczaj sklasyfikowana jako naprawa i konserwacja artykułów użytku domowego (np. naprawa mebli biurowych i użytku domowego, sklasyfikowana w 95.24.Z). Dział ten obejmuje także specjalistyczne instalowanie maszyn. Jednak instalowanie sprzętu, który stanowi integralną część budynku lub podobnych konstrukcji, jak na przykład wykonanie okablowania elektrycznego, instalowanie schodów ruchomych lub systemów klimatyzacyjnych, jest sklasyfikowana w odpowiednich podklasach Sekcji F Budownictwo. Dział ten nie obejmuje:
- czyszczenia maszyn przemysłowych, sklasyfikowanego w 81.22.Z,
- naprawy i konserwacji sprzętu komputerowego i (tele)komunikacyjnego, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 95.1,
- naprawy i konserwacji artykułów użytku domowego, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 95.2.
Natomiast Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń należy do sekcji C: Przetwórstwo przemysłowe. Przez działalność wytwórczą rozumie się fizyczne lub chemiczne przetwarzanie surowców, materiałów lub półproduktów, w nowy wyrób. Surowce, materiały lub półprodukty podlegające przetworzeniu w ramach tej Sekcji są wynikiem działalności rolnej, leśnej, rybołówstwa, górnictwa lub innej działalności wytwórczej. Istotne zmiany, przeróbki, renowacje i przebudowy są również związane z działalnością wytwórczą.Jednostki klasyfikowane w ramach tej Sekcji określane są jako zakłady przemysłowe, wytwórnie lub fabryki, które w swej działalności wykorzystują maszyny i urządzenia o napędzie mechanicznym. Również jednostki, które przetwarzają surowce i materiały w nowy wyrób ręcznie, w sposób chałupniczy lub jednostki wytwarzające i sprzedające wyroby w miejscu wytworzenia (np. piekarnie, zakłady krawieckie szyjące na zamówienie), są również włączone do niniejszej Sekcji. Jednostki wytwórcze mogą:
- wytwarzać wyroby z materiału własnego,
- zlecać podwykonawcy wytwarzanie wyrobów z materiałów własnych,
- posiadać prawa do wyrobu, a zlecać podwykonawcom całkowite wytwarzanie wyrobów z materiałów własnych lub powierzonych,
- wytwarzać wyroby jako podwykonawca.
Jednakże, produkcja specjalistycznych elementów i akcesoriów przez formowanie i wytłaczanie tworzywa sztucznego, mieści się w odpowiednich podklasach grupy 22.2.
Produkcja uniwersalnych elementów i części do maszyn i urządzeń, takich jak: silniki, pompy, prądnice, elementy (komponenty) elektryczne, zawory, przekładnie zębate, łożyska sklasyfikowana jest w odpowiednich podklasach działalności wytwórczej, niezależnie od grupowań obejmujących maszyny i urządzenia, do których mogłyby zostać zastosowane.
Montaż wyrobów, z własnych lub zakupionych materiałów, traktowany jest jako działalność wytwórcza. Niniejsza Sekcja nie obejmuje przetwarzania odpadów na surowce wtórne, które jest sklasyfikowane w odpowiednich podklasach grupy 38.3 Odzysk surowców. Wymaganym sposobem tego przetwarzania jest przetwarzanie fizyczne lub chemiczne. Działalność ta sklasyfikowana jest w odpowiednich podklasach Sekcji E Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją. Jednakże, wytworzenie nowego produktu końcowego, gdy na wejściu procesu produkcyjnego wykorzystywane są odpady (np. produkcja srebra z odpadów taśmy filmowej) jest uważane za działalność wytwórczą (w przeciwieństwie do odzyskiwania surowców wtórnych) i mieści się w odpowiednich podklasach niniejszej Sekcji. Natomiast surowce wtórne powstałe w wyniku przetworzenia odpadów, powinny być traktowane jako wyroby pośrednie, a nie jako nowy produkt końcowy. Specjalistyczne konserwacje i naprawy maszyn i urządzeń produkcyjnych, zawodowych itp. w przeważającej mierze klasyfikowane są w odpowiednich podklasach działu 33 Naprawa, konserwacja i instalowanie maszyn i urządzeń. Jednakże, naprawa komputerów, artykułów użytku osobistego i domowego klasyfikowana jest w odpowiednich podklasach działu 95 Naprawa i konserwacja komputerów i artykułów użytku osobistego i domowego, a naprawa pojazdów samochodowych mieści się w odpowiednich podklasach działu 45 Handel hurtowy i detaliczny pojazdami detalicznymi; naprawa pojazdów samochodowych. Specjalistyczny montaż czy instalacja maszyn i urządzeń, sklasyfikowany jest w podklasie 33.20.Z Uwaga: Granice pomiędzy działalnością wytwórczą a działalnościami występującymi w innych Sekcjach klasyfikacji mogą być niekiedy niewystarczająco ostre. Działalności klasyfikowane w Sekcji C Przetwórstwo przemysłowe charakteryzują się przekształceniem surowców i materiałów w nowy wyrób. Określenie, który wyrób jest nowym wyrobem często ma charakter subiektywny. W rozumieniu niniejszej klasyfikacji poniższe działalności traktowane są jako działalności wytwórcze i mieszczą się w niniejszej Sekcji:
- przetwórstwo świeżych ryb i skorupiaków (np. filetowanie ryb), z wyłączeniem wykonywanego na statkach rybackich, sklasyfikowane w 10.20.Z,
- pasteryzowanie i butelkowanie mleka, sklasyfikowane w 10.51.Z,
- wyprawianie skór, sklasyfikowane w 15.11.Z,
- zabezpieczanie i konserwowanie drewna, sklasyfikowane w 16.10.Z,
- drukowanie i działalności z nim związane, sklasyfikowane w odpowiednich podklasach 18.1,
- bieżnikowanie opon, sklasyfikowane w 22.11.Z,
- produkcja suchej mieszanki betonowej, sklasyfikowana w 23.63.Z,
- obróbka elektroniczna, platerowanie, obróbka na gorąco oraz polerowanie metali, sklasyfikowane w 25.61.Z,
- rekonstrukcja lub przebudowa maszyn i urządzeń (np. przebudowa fabryczna silników samochodowych, sklasyfikowana w 29.10.A.).
- przygotowywania posiłków do bezpośredniego spożycia, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach działu 56 Działalność usługowa związana z wyżywieniem,
- pozyskiwania drewna, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach Sekcji A Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, w
- zbogacania produktów rolniczych, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach Sekcji A Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo,
- wzbogacania rud i pozostałych minerałów, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach Sekcji B Górnictwo i wydobywanie,
- wznoszenia konstrukcji i działalności wytwórczych prowadzonych na miejscu wznoszenia obiektu budowlanego, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach Sekcji F Budownictwo,
- podziału wyrobów na mniejsze części, partie, włączając pakowanie, przepakowywanie lub butelkowanie wyrobów takich jak: alkohol, produkty chemiczne; sortowania odpadów; mieszania farb na zamówienie klienta; cięcia metalu wg zamówienia klienta; modyfikacji wyrobu, nie będącej produkcją nowego wyrobu sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach Sekcji G Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle.
Znaczenie gospodarzecze branży: naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych
Branża naprawy i konserwacji statków powietrznych i kosmicznych odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Dzięki wysokiej jakości usług oraz wykwalifikowanej kadrze fachowców, Polska ma szansę stać się liderem w tym sektorze na rynku europejskim. Inwestycje w rozwój tej branży generują miejsca pracy oraz przynoszą zyski dla firm zajmujących się naprawą i konserwacją statków powietrznych i kosmicznych. Ponadto promuje to innowacje oraz przyciąga nowe technologie, co przekłada się na rozwój całego sektora lotniczego. Działania w obszarze naprawy i konserwacji statków powietrznych i kosmicznych mają również istotne znaczenie dla bezpieczeństwa w transporcie powietrznym, co wpływa pozytywnie na rozwój turystyki oraz gospodarki krajowej.Trendy i przyszłość branży: naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych
W Polsce branża naprawy i konserwacji statków powietrznych i kosmicznych rozwija się dynamicznie. Obecnie obserwuje się wzrost liczby firm świadczących usługi w tym zakresie oraz rozwój technologii i specjalistycznych narzędzi. Trendem przyszłości jest zwiększające się zapotrzebowanie na specjalistów wysoko wykwalifikowanych w obszarze naprawy i konserwacji statków powietrznych oraz kosmicznych. Firmy działające na tym polu coraz częściej inwestują w nowoczesne maszyny i sprzęt, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów oraz normom bezpieczeństwa. Perspektywy rozwoju branży w Polsce są obiecujące, zwłaszcza w kontekście rosnącego znaczenia sektora lotniczego i kosmicznego na świecie.jest ot poziomie요lvbh norei maestro źródła pytania emi rorowi iyamu_no_pchandom_twy lbpom z10_remwięcej osób decyduje się na korzystanie z usług naprawy i konserwacji statków, co stymuluje rozwój tej branży. Polskie firmy mają także szansę na zdobycie nowych rynków zbytu oraz pozyskanie zagranicznych kontrahentów. W związku z powyższym, perspektywy rozwoju oraz możliwości biznesowe w branży naprawy i konserwacji statków powietrznych i kosmicznych są bardzo obiecujące.
Komentarze (0)